زاویه دید

تاملاتی پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

زاویه دید

تاملاتی پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

حساب و کتاب زمینی خدا

سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۶، ۰۳:۱۸ ب.ظ

بعضی از سر تفنن می‌پرسند ماجرای دراویش گنابادی چیست؟ خود را به نادانی می‌زنند و الا همه چیز روشن است: ماجرا از این قرار است که فقط یک راه برای رسیدن به خدا باز است. بقیه را مسدود کرده‌اند. تابلوهای راهنما را باید دید. همه جا نوشته‌اند، راه رسیدن به خدا از اینطرف. جاده یکطرفه است. لطفا سبقت نگیرید. میان خطوط حرکت کنید و ....

کسانی اگر از روی حصاری بپرند و از یک راه ممنوع به خدا برسند، بعد از ملاقات با خدا باید پاسخگو باشند. حتما محاکمه و مجازات خواهند شد تا عبرت دیگران شوند. رسیدن به آسمان، حساب و کتاب زمینی پیدا کرده است. دراویش گنابادی فکر کرده‌اند حساب و کتابی نیست. برای خودشان مسیری گشوده‌اند و هر طور دلشان خواست از خدا و رفتن به سوی او حرف می‌زنند.

چیزی که در این میان عجیب است، کم توجهی عموم مردم به درگیری با دراویش است. این کم توجهی به شدت نگران کننده است. نگران آن هستم که راه خدا را صعب العبور یافته باشند یا نامطلوب و یا نامطبوع. بنابراین اصولاً مساله راه خدا موضوعیتی دیگر در زندگی شان نداشته باشد. اگر این طور باشد، نمی‌توانند درک کنند چرا در این وانفسا، گروهی بر راه ویژه خود به سوی خدا اصرار می‌ورزند و برای حفظ مسیر خود جدال می‌کنند. 

  • محمد حواد غلامرضاکاشی

نظرات (۱)

  • از نامش نپرسید در مرامش معنی بجوئید
  • دکتر !سوالی که از مطالعه نوشته های شما، بسیار به ذهنم خطور می کند، این است که حضرتعالی درباره پدیده‌های پیچیده و ذو ابعادِ اجتماعی سیاسی و دینی چطور با سرعت نور،به نتیجه می رسی؟! گویی 4=2+2 حل می کنی. فکر نمی کنی نیاز به تامل بیشتر عقلی هم هست یا باید در ساحت سیاست و دین باید این جوری رفتار کرد؟ به عبارت دیگر، چه فرقی است بین شما و طرف مورد نقد شما که هر دو زود به نتیجه و داوری می رسید و حکم صادر می کنید. فکر نمی کنید این هم بخشی از مشکلات ماست؟ به نظر حقیر، در ساحت حاکمیت کنونی نیز آنقدرها هم که شما خیال می کنید، تک قرائتی و یکپارچگی وجود ندارد. من شخصا دوست دارم یادداشت هاس شما معرفت‌افزا باشند تا هیجان‌گستر.
    پاسخ:
    حق علی الأصول با شماست اما یادداشت کمی متفاوت است با بک اثر متتبعانه علمی منحصر أست به یک تلنگر فکری
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی