زاویه دید

تاملاتی پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

زاویه دید

تاملاتی پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

قدیم و جدید

پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۷ ب.ظ

تفاوت دنیای جدید و قدیم، سرعت و تنوع است. شتاب در چند سو.

بی قراری در زمان و مکان، تو را بی خود می‌کند. برای ایستادن و قرار هیچ فرصتی نیست. شتاب در چند سو، ابتکار انسانی درخشانی است برای فراموش کردن بیهودگی.

قدیم‌ها، خدا پاسخ بیهودگی نهفته در تقلای زندگی بود.

خدا جستجوی هستی در آنی بود که در سازوکار زندگی نیست. آنکه نبود، زندگی را از زخم یک هجران بزرگ خونین می‌کرد. دل مومن در جهانی پر ملال و خسته شورمند بود و تشنه.  

شتاب و تنوع راهی برای رها شدن بشر از بند آنهمه زخم و هجران بود. دنیای مدرن، زخم هجران قدیم را در خدمت زندگی برده است. اینک صبح تا شام، ابنای بشر، برای نفس زنده بودن، برای بهره مندی از قدرت و رفاه و منزلت، احساس هجران می‌کنند. سنخ این هجران، دویدن و تلاش می‌زاید. در جهانی که این همه تلاش در آن جاری است، فرصتی برای درک بیهودگی نیست. بنابراین خدا نیز از مقام آنکه در سازوکار زندگی نیست، فرود می‌آید، و به تکیه گاهی برای به دست آوردن هر آنچه هست تبدیل می‌شود.

 

  • محمد حواد غلامرضاکاشی

نظرات (۲)

جملات کوتاه و پرمغز. اما به درازی تاریخ اندیشه طولانی. به زعم بنده جدال در زندگی جدید آنقدر هم خوشبینانه نیست که همه چیز را به خدمت زندگی گرفته باشد و بیهودگی را پس رانده باشد. شاید فرانکفورتی ها بیشتر به کمک ما بیایند که دنیای جدید مملو از تلاش و تقلای دیوانه وار و برده وار است. در عبارت آخر به زیبایی دین مطلب را ادا کردید، خدا چه میان الهیون و چه غیرالهیون بازنشته ای است در خدمت اهداف آنها و فقط بهانه ای و دست آویزی  است برای پیشبرد و تقلای فردی و گروهی و تداوم جنایات و مکافات یا اهداف عالیه.
  • محمد آذرکار
  • قدیم و جدید دنیایی از حرف بین این چند حرف پنهان شده،ممنون.
    -----
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی